תוכנית האירוח, הספרניות והקהילה

רגיל


jadp2.jpg
וורשה ד'גליל המערבי; חדר הקריאה בקיבוץ אילון בשנות הארבעים (?). בינינו – האם אבות התנועה הקיבוצית היו מבלים כך שעות בחדר הקריאה של הקיבוץ, אם היה להם גם פייסבוק?

המארח בתוכנית אירוח: תכירו את הספרניות…
ספרניות: שלום שלום
מארח: מה, עדיין יש ספריות?
ספרניות: כן…
מארח: חשבתי שבגלל האינטרנט הן נעלמו…
ספרניות (בצחקוק נבוך): לא … לא נעלמו…

המראיין לומד על קיומה של הספריה במהלך תוכנית הטלוויזיה שלו; הוא בורא אותה בדבריו באולפן ובכך גואל אותה מאפרוריות קיומה לתוך זוהר עולמו שלו; הספריות אכן,/ לא ידענו/לא תאמינו עדיין קיימות.
תוכנית האירוח היא מקום התכנסות של הקהילה הגלובאלית. כך גם פייסבוק, יוטיוב, תפוז, קבוצתנו ב-יאהו. מה היא הספריה בהשוואה לתוכנית האירוח בטלוויזיה ומה היא מציעה שאין בפייסבוק?

ביום שני 14.12.09 ג' חנוכה מתקיים יום עיון הספריות נוכח הקינדל. הקינדל מייצג את החידוש הטכנולוגי האולטימטיבי: שמיצ'יק שמידותיו כגודל ספרון כיס, המכיל ספריה שלמה!!! הכנס מוקדש כולו לקהילה ולמקומה של הספריה בקהילה, תוך מבט מפוקח אל המציאות הטכנולוגית והחברתית המשתנה תדיר.

ננייח לרגע שהספריה היא היכל ריק שאנחנו לוקחים על עצמנו למלאו בתכנים. ננייח את תנאי היסוד כדלהלן:
א. ההיכל אמור לשרת את הקהילה
ב. יש לשים בו דגש על מה שלא ניתן לאריזה בטכנולוגיה חכמה
ג. יש בו מחוייבות לחוכמה של הדורות הקודמים, לשימורה ולהשמשתה
ד. מותר לטעות, לשנות כיוון, להתלבט

אפרט להלן:
א – על הספריה לשרת את הקהילה – כלומר, האינטרס הוא אזרחי (לא מסחרי ולא פוליטי). לשם השוואה: תוכנית הראיונות נמדדת בכוח הקנייה שהיא ממנפת. תוכניות הטלויזיה הן בעצם הנעצים שתוקעים את התכנים העיקריים אל המסך: הפרסומות. זו משמעות הרייטינג.
בספריה התכנים משוחררים משיקולי רייטינג ומחוברים לערכי הקהילה ולאורחות חייה.

ב – הספריה מחוייבת למה שלא ניתן לאריזה בטכנולוגיה חכמה – ואלה הם אנשים בשר ודם. מותר להשתמש בטכנולוגיה, אבל הנוכחות האנושית היא העיקר. לכן למרות שהקינדל מכיל ספריה שלמה – כ-1500 ספרים – הוא לא מכיל את "הגורם האנושי": בספריה יש הזדמנות למפגש פנים אל פנים, פנים ולא facebook.

ג – יש לספריה מחוייבות לחוכמת העבר – ובכלל לחוכמה. מאז ומתמיד זה "התיק" של הספריה. לשם כך היא נוצרה. קלאסי, מסורתי, כבוד לעבר – כאילו כזה בלתי נחוץ אבל מאוד ייחודי ואיכותי.

ד – מותר לטעות – לדעתי זה כלל ברזל בחיים. טעית? פישלת? – אין דבר. קומי, התנערי מעפר והמשיכי הלאה להתנסות נוספת. בטוח שלמדת משהו מהכישלון וזה ישרת אותך בהמשך.

להטיל בסל הקניות ספר טוב לקריאה, כמו חטיף חדש במחיר מבצע, – אנחנו משאירות את ההתמחות הזאת לסופרמרקט. לא על זה נדבר בחנוכה. אך מסתבר שיש! יש בישראל ספריות שהפכו את עצמן לנחוצות מאוד עבור הקהילה.

הספריה העירונית של נהריה שבשל היותה אטרקטיבית כלכך היא "[נאלצת] להגביל את מספר המשתתפים בפעילויותיה",
הלילות הלבנים בספרית רמת השרון
מרכז המידע והייעוץ לתושב בשיתוף ש.י.ל בראשון לציון
 "הרצלידע" – מרכז המידע בהרצליה
הספריה המעורבת ברמלה
הספריה הקהילתית ברמת הגולן
מקום ויצירה ביפו
הספריה הקהילתית במכללת כנרת
הספריה לעובדים זרים ולפליטים בגן לוינסקי בתל אביב, בלי דלתות ובלי שומר ששואל שאלות.
הספריה בכפר נחף
– –

בספרו הביתה מזכיר אסף ענברי על ההתלבטות אם לרכוש לחדר הקריאה בקיבוץ אפיקים, בנוסף לעיתון דבר הסוציאליסטי גם את הארץ הבורגני. גם בקיבוץ של פעם וגם בכפר של היום, לעובדים הזרים כמו לחלוצים יש עולם ערכים ומושגים המייחדים את קהילותיהם. בכנס מושם דגש על הייחודי, המקומי, המותאם לצרכי הקהילה הספציפית, משרת אותה ונותן לה ביטוי.

אני שמחה להזמינכם להצטרף אלינו לכנס. פרטים והרשמה: info@wgalil.ac.il 04-9015100

מודעות פרסומת

»

  1. ממצה ומעניין. עדיין יש לי בעיה עם ה"מותר לטעות". לחפש דרכים חדשות ופתרונות יצירתיים -כן, אך להימנע (ככל האפשר) מטעויות

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s