שלב השאלה הזהה – – סיכום אישי של יום העיון הספריות נוכח הקינדל

רגיל

 

ביום שני האחרון, בין נר 4 לנר 5 של חנוכה (תלוי איך סופרים) התקיים הכנס הספריות נוכח הקינדל במכללת הגליל המערבי.להלן הסיכום הלגמרי-אישי שלי ליום זה. אני מראש מציינת: קחו את הדברים ברוח טובה. גם אם אני אומרת דברים בחריפות – מאוד איכפת לי ואני מתכוונת לטוב.

על מה מעיד מספר המשתתפים הגדול?

השתתפו ביום העיון מעל 70 איש. ישבנו בצפיפות רבה וכל הזמן הוכנסו לאולם עוד ועוד כסאות.גם לאחר הפסקת הצהרים עדיין נשארו רוב המשתתפים. הנושא אכן בוער לנו בידיים, לא כן? רלוונטי ועדכני. זו נקודה טובה להתחיל ממנה.

על מה מעיד המגוון הרב של הפעילויות בספריות?

בפוסט הקודם הפניתי לפעילויות הייחודיות שהוצגו בכנס. חלק זה היה מלהיב ומשמח – ומעורר תהייה: האם הספריה הנאבקת על קיומה "בעידן הקינדלי" הופכת להיות מתנ"ס דל-משאבים לחְנוּנים? כבר כתבתי זאת בעבר וגם ספגתי נזיפות על כך, אבל לאחרונה שמעתי את הדעה הזאת גם מאחרים: הספריות מבקשות להיות מחזיקות אוצרות הידע והתרבות של המדינה, אך המדינה תלשה מתוכן את הפעילות החברתית בהקימה את המתנ"סים ובכך גרמה לניתוק של משאבי הידע והתרבות מהפעילות החברתית. כך יצרנו לנו גוף תרבותי מרוקן וגוף חברתי חלול.

על מה מעיד העדר נציגי ספריות בתי הספר?

לעומת המגוון המרשים של הפעילויות – נראה לי שנשארנו בתחום הצר של ספריות ציבוריות בלבד. ומה עם ספריות בתי הספר? והאקדמיות? והמיוחדות?מאז שאני במקצוע הזה אני ערה לסקטוריאליות שלנו: הספריות האקדמיות (באוניברסיטאות בעיקר) מובילות אי-שם הרחק באופק, בלתי מושגות ולא מעוניינות בקשר, מאחוריהן הספריות הציבוריות ואחריהן – ספריות בתי הספר. האם הקינדל או בכלל הטכנולוגיה מהווים אתגר רק לסוג אחד של הספריות? מה דעתכם שנלכד שורות?

על מה מעידה העובדה שאיש לא הזכיר אפילו במילה את הספריה הלאומית?

אולי היה יותר קל ללכד את השורות אם הספריה הלאומית של העם היהודי ומדינת ישראל היתה איכשהו שותפה להצטופפות הזאת. אני משערת שהייתי צריכה להציע מלכתחילה להזמין מישהו מאנשי הספריה הלאומית להשתתף. איך זה שכן הזמננו את מנכל מרכז ההדרכה לספריות, ואת מנהל מחלקת הספריות במשרד התרבות והספורט – ואיש לא מהספריה הלאומית? מתוך תקנון חברת הספריה הלאומית דברים המעידים שאולי אפשר לקוות לקצת יחס… משהו…

·         לקיים פעילות תרבותית, ספרותית וחינוכית, המיועדת לציבור ולחלק ממנו, לרבות ציבור התלמידים במוסדות החינוך;

·         להעניק, ככל שיימצא לנכון, ייעוץ מקצועי בתחומי מומחיותה, בהתאם למטרותיה, ובכלל זה לעניין ניהול הספריות של המוסדות להשכלה גבוהה, הספריות הציבוריות בישראל, וכן ספריות של קהילות יהודיות מחוץ לישראל;

אכן, נראה לי שאולי צריך לנסות למשוך את תשומת לבם שם למעלה.

הנזק הנגרם לספריות בארץ בגלל שיקולים קואליציוניים

העובדה שמשרד התרבות והספורט נפרד ממשרד החינוך היא כנראה תוצאה של שיקולים שאינם מענייננו, אך הפגיעה בספריות אנושה. הספריות הציבוריות כפופות למחלקת הספריות, שהיא יחידה של מינהל התרבות במשרד המדע. לספריות בתי הספר בכלל אין אזכור בדף הבית של משרד החינוך, אבל הצלחתי, באמצעות כישורי המידעניים למצוא אותן באתר המשרד.

הפרד ואבד את הראש – זה מה שרוקחים לנו הפוליטיקאים במשחקים הקואליציוניים שלהם.

מה מקומו של מרכז ההדרכה לספריות במבנה המפורק הזה?

התרשמתי עמוקות מהדברים האופטימיים והנאורים של המנכ"ל החדש של מרכז ההדרכה. מגיע לאזרחי ישראל שירות מידעני טוב. הלואי שיצליח. אני רוצה לציין כאן שהמבנה המפוצל שתיארתי למעלה טומן בחובו מעקשים גם למרכז ההדרכה. מה בדיוק המקום של מרכז ההדרכה לספריות לגבי כל הספריות בארץ? מה ההירארכיה? למי בדיוק מחוייב המרכז הזה? יש לי תחושה של ערפול וחוסר שקיפות. אפשר וראוי אחרת במדינה שחורטת על דגלה את חופש המידע.

ומה בקשר לסיכום?

נראה לי שאנחנו נמצאים בשלב השאלה הזהה: מה תהיה הספריה של העתיד? למה היא תשמש? את מי? כדאי שנחבר את המחשבות שלנו ביחד, אנשי המקצוע על כל גווניו, כדי למצוא את דרכנו בהמשך.

ולמי תודה?

היה לי הכבוד להשתתף בצוות החשיבה לקראת יום העיון – ועל כך תודה לידידי, חברי "כוח המשימה". וכמובן – תודה רבה לזהבה סנטו, מנהלת ספרית המכללה האקדמית גליל מערבי, על האירגון ועל הרוח הטובה במפרשינו.

»

  1. תודה על הסקירה, הייתי שמחה אם יתפרסמו המצגות.
    כמי שנוכחת בפורום הספרנים למרות היותי "מנותקת" ויושבת במגדל השן, אני רואה שת"פ כדבר הכרחי.
    אגב, הצעתי הרצאה שהפעם לא יכלה להשתלב בתוכנית, אודות הנעשה בספריות האקמיות והספרים האלקטרונים.
    לפחות באקדמיה די ברור שהכיוון הוא אלקטרוני לגמרי.
    יישר כוח לזהבה וגם לסימה על הארגון.

  2. רק עכשיו קראתי
    אני מסכימה איתך לא יכולתי לנסח זאת טוב יותר
    אגב התחושה שלי לפחות, שבאמת ספריות בתי הספר לא מעניינות אף אחד (כמעט) וכי יש רוח גבית חדשה ממרכז ההדרכה אך למעשה אין לה נגיעה לספריות בתי הספר כי אנחנו שייכים למשרד אחר
    כמה חבל ואיך לא נוצר דיון רציני על מה שכתבת בפורום?

להשאיר תגובה

