עברי דבר Eברית? השוואה בין שני קוראי ספרים אלקטרוניים – קינדל ו-Evrit

רגיל

‎‎לפני ההשוואה עצמה – עידכון קצר: עברתי עם משפחתי להתגורר בארה"ב ואנחנו נשהה כאן למשך שנת הלימודים הקרובה – שנת שבתון.  פרטים בפייסבוק.

לקראת נסיעתי וכדי להמשיך לקרוא ספרים כהרגלי, בלי לסחוב מזוודות כבדות, רכשתי את הספר האלקטרוני היחיד הקיים בעברית: E-vrit. כיוון שאני מכירה את הקינדל מזה כמה חודשים, קראתי בו כמה ספרים וגם כתבתי עליו בעבר, חשבתי שיהיה מעניין לשתף את ידידי בהתרשמות ההשוואתית בין שני הקוראים האלקטרוניים.

שני הקוראים מאפשרים לקרוא ספרים רבים באמצעות מכשיר אחד דקיק וקל לנשיאה. הקינדל קצת יותר גדול, בגלל המקלדת. ב-Eברית המקלדת וירטואלית

Eברית ו-קינדך

קוראים אלקטרוניים לספרים. מימין – Eברית משמאל – קינדל. המסך באותו גודל אבל ב-Eברית המקלדת ווירטואלית. ב-Eברית מוזר מאוד לגלות: שתי אותיות סופיות ףץ לא נמצאות במקום הרגיל שלהן במקלדת הווירטואלית. במקום מימין למטה הן מככבות דוקא משמאל למעלה!

נייר אלקטרוני

שני המכשירים משתמשים ב-E-paper, טכנולוגיה שמדמה דיו על נייר: המסך לא מאיר (שלא כמו במסכי מחשב, אי אפשר לקרוא ספר אלקטרוני בחושך). זה הופך את המסך לנעים לעין וגם חוסך אנרגיה בשימוש. החברה טוענת שדי בטעינה אחת של קינדל לחודש. ב-Eברית המצב דומה.

טעינה

את הקינדל מטעינים באמצעות כבל מיני USB שמתחבר לחשמל. את ה-Eברית מטעינים באמצעות כבל מיקרו USB שמתחבר לכניסת USB של המחשב. יש הכרח להטעין אותו ממחשב ואין אפשרות לחיבור לקיר.

באיזה עמוד אני

איך יודעים כמה עמודים יש בספר ובאיזה עמוד אני מחזיקה כרגע? בקינדל לא יודעים. המסך ממוספר ב-sections ואפשר לדעת באיזה קטע אני כרגע וכמה אחוזים קראתי עד כה. ב-Eברית נשמרים מספרי העמודים שהיו בספר הפיזי. הם מסומנים בצד, בספרות קטנטנות שאין להן קשר למסכים בקורא האלקטרוני.

רכישת ספרים ומחירים

עבור הקינדל רוכשים ספרים מאתר amazon. אני רואה שכרגע מחיר המכשיר הנו 139$. מחיר ממוצע של ספר לרכישה הוא בסביבות 10$.

עבור ה-Eברית רוכשים ספרים באתר Evrit. מחיר המכשיר הוא 1399 שח ובעת הרכישה מקבלים זיכוי של 400 ₪ לרכישת ספרים. מחירי הספרים שראיתי סובבים את ה-40-60 שח.

דוגמאות למחירים של "להיטים":

זיכרונות אחרי מותי מאת יאיר לפיד

בסטימצקי: מחיר רגיל: 98 שח, מחיר באתר: 49 שח, מחיר ב-Eברית 64 שח

The Girl Who Played with Fire by Stieg Larsson

מחיר כריכה קשה: 15.75$, מחיר כריכה רכה: 8.77$, מחיר בקינדל: 9.99$

איחסון ושימוש

בשני המוצרים לאחר שביצענו רכישה באמצעות האתר הספר האלקטרוני  עובר מיידית בתקשורת.

בקינדל החדש יש מקום איחסון ל-1500 ספרים. ב-Eברית יש אפשרות לאחסן כ-3000, ואם רוכשים גם כרטיס הרחבה יש בו מקום ל-50 אלף ספרים.

לאחר שרכשתי ספר לקינדל אני יכולה לקרוא בו גם באמצעות מכשירים אחרים שנמצאים ברשותי: מחשב שולחני ונייד, איי-פון… ספר ל-Eברית אפשר לקרוא רק במכשיר עצמו.

עד עכשיו הורדתי 2 ספרים ל-Eברית. כיוון שלא הצלחתי לרכוש ישירות באמצעות המכשיר, הורדתי אותם מהחנות הווירטואלית למחשב וממנו העברתי לקורא האלקטרוני. המשמעות היא שהספר אמנם נמצא על המחשב שלי, אבל הפורמט – npf – בלתי ניתן לפתיחה במחשב.

בספר הראשון שקראתי – לא כך תיארתי לעצמי מאת בתיה גור אני מזהה שגיאות סריקה של סורק OCR – (למשל אץ במקום אין, הרכץ במקום הרכין, ארץ במקום ארון ועוד).

הוספת הערות

בשני המכשירים המקלדת משמשת לכתיבת הערות בגוף הספר. ההתייחסות להערות בקינדל היא — מהפכנית ברמות . ניתן  לצבוע טקסט, להצמיד לו טקסט משלי, להוסיף לו קישור ו- חדש חדש – ניתן לראות בגוף הספר את ההדגשות הפופולאריות ביותר שנעשו בו על ידי קוראים קודמים. כך בעצם כשאני רוכשת את הספר אני כבר מקבלת איתו סימון של עיקרי הדברים; מעין בונוס דובשני ציבורי.

פונקציית ההערות ב-Eברית היא כמעט פיקציה; אין אפשרות לצבוע טקסט, הסימון להערה נוסף בצד שמאל למעלה במסך ולא ברור לאיזה אזור בשטחו היא מתייחסת. בנוסף לכך ההקלדה ב-Eברית אינה פונקציונלית; איטית ועם הרבה הכפלות של אותיות. גרוע יותר מהמצב שהיה במחשב משנות ה-80.

גודל הכתב

הכתב בקינדל משתנה מאותיות זעירות ועד כתב שמתאים לכבדי ראייה. ב-Eברית יש שלושה גדלים של פונט ואף אחד מהם לא ממש גדול.

הכתב הגדול ביותר בשני המכשירים. הכתב הגדול בקינדל יכול לשמש כבדי ראייה

הכתב הגדול ביותר בשני המכשירים. הכתב הגדול בקינדל יכול לשמש כבדי ראייה

מילון צמוד

ביחד עם הקינדל רוכשים מילון טוב, אולי הטוב ביותר הקיים: The New Oxford American Dictionary. תוך קריאה אפשר להתביית עם הסמן על כל מילה בספר – ולקבל את ההגדרה המקוצרת או המלאה, כולל דוגמאות לשימוש ואטימולוגיה… אין לזה כל זכר ב-Eברית.

סיכום

לקינדל יש אוריינטציה של מוצר תרבות איכותי. אני תוהה אם המפתחים של ה-Eברית בכלל קוראים ספרים. בעוד הקריאה בקינדל היא חוויה מעשירה ומחמיאה, הקריאה ב-Eברית היא די קריעה;

למה ספר ב-Eברית צריך לעלות כמעט כמו ספר-ספר? הרי עלויות ההפקה הנמוכות של ספר אלקטרוני אמורות להיות אחד היתרונות הגדולים שלו. התשובה המצערת היא כנראה העדר המתחרים בEברית.

אני חוזרת כאן לפתיח וממליצה למי שלא נוסעים לשנת שבתון בחו"ל ושיש להם ספריה טובה לרשותם: המתינו. לא כדאי לרכוש את ה-Eברית בצורתו הנוכחית. תשלום גבוה + תועלת נמוכה = עסקה לא כדאית.

לקריאה נוספת: ה-evrit: לא מושלם, אבל טוב שהוא פה, מאת זיו קיטרו MAKO 1 באוגוסט 2010

»

  1. the signs for the new shekel get a strange symbol.i think it is better to write-shekel.and thank you for the writing.i didnt know that evrit has no real big letters.

    • סימה-
      אלף תודות על כתבתך המשווה.
      רן, בני (הספרן), מתשתמש בקינדל כשנה והוא כלכך מאושר איתו! עד כדי כך מאושר שחשבתי לי ש-הנה גם אני קונה לי. את העברי. אבל.. אחכה. ומקווה שנזכה גם אנחנו , העברים… למה שמגיע לנו…תודה. ושנה נפלאה
      נורית

  2. הי, סימה
    אני ממתינה ומצפה לשיפורים ולא מוותרת, בשלב זה, על הספריה הטובה שלי.
    למפתחים העבריים – אני מציעה , לטובת כל הצדדים, שישתפו קוראים בפיתוח המוצר.

  3. יש עוד כמה חסרונות ב-E-vrit. הוא מכיל רק ספרי קריאה, וגם הם ממו"לים מסוימים. אחד השותפים בפרויקט זה הוא סטימצקי, שהוא המתחרה הגדול של צומת ספרים, ומשום כך אין שם ספרים של כנרת-זב"מ ושל מודן.
    מצד שני יש ל-Evrit יתרון גדול על קינדל שלא הודגש ע"י סימה: הספרים הם בעברית, ורובנו עדיין מעדיפים לקרוא בעברית.

    סיכום שלי? עדיף לקנות 4 במאה ש"ח ולקרוא במיטה באיזו "רזולוציה" שרוצים. גם 2 במאה עדיף על קלקול העיניים.
    שחף

  4. תודה על ההשואה
    האמת ששקלתי לרכוש את עיברית אבל השאלות האלה נותרו ללא מענה וכעת אוכל לחכות עד ש…

    או ש..
    קינדל יעבור לעיברית ע"י המיתחרים
    או ש..
    עיברית ירכוש מיומנויות מינימליות לאנשים שגם עובדים עם חומר כתוב וספרים ותכונות אלה חשובות
    למשל-
    גודל פונט אמיתי וגדול כשאני עייף
    וגם
    לערוך הערות על אמת ולפתוח גם במחשב

    תודה
    וחג שמח

  5. היי סימה
    כמו שאת יודעת קניתי מיד את הe-ברית כשיצא, ממש חיכיתי לו. הקריאה שלי גדלה באופן משמעותי. הסתגלתי מהר לאי הנוחות שיש בשימוש בו כי זה פתר לי בעיות גדולות של נפח ומשקל הספרים.

    לידיעתך, לפני כשבועיים נתקע פתאום הe-ברית, הפסיק לפעול, מת !!
    מסרתי אותו לתיקון ונמסר לי שאקבל מכשיר חדש. כנראה שלא הצליחו לתקן אותו.
     

    • פיני תודה,
      זה באמת פן שלא כתבתי עליו: קוראים אלקטרוניים הם יתרון גדול לנו, הנכים.
      קל להחזיק אותם ביד, הם יותר קלים מספר! וכל ההתניידות איתם יותר נוחה.
      על אחת כמה וכמה! שיחזירו מכשיר טוב!!!

  6. בדיוק חשבתי לקנות כזה לחמוֹתי.
    אבל החסרונות שלא ניתן להוריד ישירות מאתר החנות אלא צריך לעבור דרך המחשב, הפונט שלא ניתן לשינוי ומגבלות הספרים – גורמים לי לחכות.

    ואם ספר בהעתק "רך" עולה יותר מספר בהעתק "קשה"… קשה לי להאמין שהיא תשתמש בזה, גם אם החסרונות הקודמים יפתרו.

    אם היצרנים קוראים פה, היתי קורא להם לשתף פעולה עם אחד השחקנים הגדולים בשוק ולתמוך גם בספרים שלהם… כך הם יציגו פלטפורמה אחת ויחידה שנותנת פתרון מלא לדוברי עברית.
    אבל מה אני מבין?!

    • תודה תודה!
      רציתי לספר שבגלל כל אי הנוחות בשימוש במכשיר הפסקתי לגמרי לקרוא בו. כמו שכתבתי אנחנו נמצאים בחו"ל השנה, וקיוויתי שבאמצעות המכשיר הזה אוכל לקרוא ספרים כהרגלי. אבל מסתבר שאפילו בגלות הוא לא משמש אותי.
      שוב פניתי לחברה בנושא זה. אני מאוד מקווה שהפעם הם יגיבו. חשוב לדעת:
      1. מה הם מתכננים להמשך בנושא הכשלים הטכניים
      2. איך הם יפצו את הקונים המאוכזבים ובעלי המכשירים שהתקלקלו
      3. מה כוונתם לגבי האפשרות לרכוש ספרים מהוצאות ספרים אחרות
      4. האם יש להם מדיניות חדשה בהוזלת עלויות של הספרים האלקטרוניים בעברית

  7. בקשר לE(VRIT חבר שלי אמר לי שבגלל שהוא מומן על ידי ידיעות אחרונות אין להוצאות הספרים האחריות שום רצון להמיר את הספרים שלהם לצורת ספר אלקטרוני
    והוא גם מפספס לפי דעתי את האפשריות התמונות במכשיר אם אין אפשרות להגדיל לגודל משמעותי הוא לא הכי טוב
    גם עם הקינדל יש לי בעיה כאשר לאמשון יש את האפשרות למחקות ספרים שרכרשתי ראה את הדוגמא שהיתה עם 1984
    אני חושבת שספר אלקטרוני זה הדבר הבא אבל קצת מעצבן שבהרבה מקומות הגירסא האלקטרונית והגירסא הכתובה הן באותו מחיר הספר צריך להיות יותר זול
    העתיד כל קורא של ספריה יקבל מנוי שאיתו הוא יכול להוריד ספרים למכשיר שלו (אולי במקרה כזה הגירסא תהיה מוגבלת בזמן
    ואחרי זמן הקובץ ימחק)

  8. היי סימה,

    אהבתי את הסקירה שלך, ההשוואה מלמדת וממצה, באופן אישי עוד לא שקלתי מעבר למימד אלקטרוני (מלבד המחשב הישן והטוב) למרות שאני מזהה אותם (את המכשירים הקטנים האסטטים האלו) כבר סביבי.
    הסקירה מאד מובנית והיום אני מרגישה שיש לי כלים ואני מבינה במה מדובר. לפעמים אני מאלה "הראשונים לאמץ". הפעם אני אמתין עוד קצת לראות את הכיוונים ואת השוק המתפתח. נחכה ונראה… אמשיך לקרוא את הפוסטים שלך, ממתינה לעדכונים. תהנו בארה"ב ותישמרו !

  9. חתונה קתולית עם ספרי סטימצקי בלבד? אין גבול לחוצפה. המותג יעיל בהשנאה של עצמו. לא מפתיע שגם מחירי המכשיר והספרים כוללים מרכיב גבוה של חמדנות.
    חבל שסטימצקי-ידיעות-ניופאן לא קראו בספרי הוצאות אחרות על יתרונות ההתחשבות בלקוחות הפוטנציאליים. לא אצל כולם הדימוי העצמי נשען על גאדג'טים שבעולם הם כבר ותיקים.
    חיכינו מאז ימי גוטנברג, נחכה עוד קצת. אהדתי כבר כמעט נתונה למתחרה רציני שיבוא במהרה בימינו אמן.

  10. במאמר לא נאמר איזה ספרים ניתן להוריד למכשיר. מה ייצא לי מזה שאפשר להוריד 3000 ספרים, אם אין אפשרות להוריד כל ספר שמעניין אותי?

  11. תודה ברוך,
    עד כה החברה לא הגיבה.
    שלחתי להם שוב הזמנה להגיב.
    אני מרגישה שהם מתייחסים באופן לא מכבד ללקוחות שקנו מהם את המוצר וללקוחות פוטנציאליים.

  12. שלום לכולם, כמנהלת השיווק של "עברית" אני רוצה להגיב על חלק מהדברים שנאמרו כאן. ראשית באתר "עברית" ניתן למצוא ספרים של יותר מ- 13 הוצאות ספרים מובילות, בינהן: כתר, עם עובד, הקיבוץ המאוחד, ידיעות ספרים, מטר, גרף, אחוזת בית, קשת, בבל ועוד. לא מדובר בספרים של סטימצקי (אין דבר כזה בכלל – סטימצקי היא רק חנות ספרים ולא הוצאה לאור) או של הוצאת ידיעות בלבד. בנוסף, היצע הספרים באתר גדל מידי יום. נכון אין עדין את כל הספרים במהדורה דיגיטלית בשל מגבלות של קבלת זכויות מכותבים בארץ ובעולם, אבל אם תעקבו תראו שבכל שבוע מתווספים ספרים נוספים לאתר, והמאגר הולך וגדל. לגבי המחיר – מחיר הקורא הוזל בשבוע האחרון וכיום ניתן לרכוש אותו ב- 899 ש"ח בלבד. מחירי הספרים באתר זולים ב- 40-50% ביחס למהדורה המודפסת. חשוב לזכור שכל הספרים באתר ללא יוצא מהכלל הן בהנחה, בניגוד לחנויות בהן רק חלק מהספרים נמצאים בהנחת מבצע. בנוסף ניתן לקנות חבילות תוכן מוזלות ולקבל בתמורה סכום גבוה יותר לקניית ספרים באתר ובכך למעשה להוזיל את העלות של כל ספר.

  13. מירב (Eברית),
    תודה על התגובה – חשוב לשמוע את דעת הייצרן.
    יחד עם זאת, כאדם הקורא הרבה ספרים (מהארץ ומחו"ל) שכנעת אותי שלא לקנות את המוצר שלכם.
    כאשר אעבור לקורא אלקטרוני (במוקדם או במאוחר) הוא יהיה זה שבו מחיר הספר הוא ריאלי למדיה דיגיטלית (דולרים ספורים – ראי מחירי קובץ ב איי-טיוננס) והטכנולוגיה שלו תואמת את סטנדרט השוק.
    נראה כי החברה שלכם אינה בכיוון…
    בכל אופן בהצלחה.
    ~ אייל

  14. אמאזון הודיעה לאחרונה כי פרסמה עדכון תוכנה המאפשר הצגת מספרי עמוד "אמיתיים". אני מודה שאין לי מושג למה זה טוב…
    יש להוריד את העדכון באופן יזום.

  15. אני דוקא מרוצה מהמכשיר. היה לי אחד אחר לא קינדל והיו לי בעיות להשגת ספרים.
    היום (פברואר 2011) המחיר ירד. אני מידי פעם מוריד ספרים במקום לרכוש בחנות (חצי מחיר).
    יתרון נוסף שאני מעלה עליו קבצי PDF כמו המדריכים למצלמות וציוד הצילום שלי. בנסיעות אם נתקל בבעיה (קרה לי) יש מדרייך דק וזמין.
    אניממתין שיתצא מהדורה ל IPAD

  16. אחרי שקראתי את כל התכתובת.
    אני חייב לציין שהקורא האלקטרוני הטוב ביותר כיום ללא ספק זהו הקינדל.
    הקורא מאפשר לקרוא ספרים בעברית (רק ב- PDF כרגע)
    זה החיסרון היחיד שיש לו.

    יש אתר בעברית שמביא את כל החדשות על הקינדל ואפילו מאפשר לרכוש ספרים ומוצרים דרך האתר.
    http://www.kindle.co.il

  17. אני רואה פוסט זה באיחור של חודשים רבים אך אין זה משנה לגבי הבהירות והאינפורמציה החשובה שהצגת כאן. מזה שנים שאני מעוניין לרכוש קורא ספרים אלקטרוני. לצערי, נמנעתי להשתמש בעברית, כשיצא לאור בזמנו, גם היות והיה לי המזל להתנסות בו בחנות סטימצקי וגם עקב ההתרשמויות הגרועות שדווחו לי מאחרים. בניגוד למה שהוצג בתמונות מרהיבות של הקינדל, שבו מופיע טקסט שחור שחור על רקע לבן לבן, במציאות מדובר על טקסט אפור על רקע אפור קצת פחות. מאד מאד מאכזב. גם זמן התגובה היה מדהים באיטיותו. עכשיו אני לומד, מתגובתו של אחד המגיבים כאן (חגי) שהקינדל קורא גם ספרים בעברית (אמנם ב-PDF ) ואם כך זו אולי בשורה ואולי כדאי לרכוש אותו.

    שוב תודה על הפוסט המלמד

    יורם

להשאיר תגובה

