רשת ב'! כל החדשות! – – – האמנם?

רגיל

הבוקר הזה מול Morning edition עם הקפה הראשון של הבוקר


אני לא יודעת איפה אריה גולן תופס אתכם בבוקר: קפה ראשון בבית? פקק אחרון על הכביש? בעבודה?

לפי סקר ההאזנה לרדיו מאת הרשות השנייה לשנת 2006 הזמן המואזן ביותר לרדיו הוא בין השעות 7 ל-8 בבוקר- 29.9 אחוזי האזנה. הכי הרבה מאזינים (30 אחוז)בשעה זו  בוחרים ברשת ב', שם משדרים את הבוקר הזה. זוהי אם כן התוכנית המואזנת ביותר ברדיו הישראלי.

במשך השנה שאני נמצאת בארה"ב, אני מאזינה לתוכנית Morning Edition ברשת NPR, הרדיו הציבורי כאן.

עלה בדעתי להשוות בין שתי תוכניות הבוקר. לצורך ההשוואה בחרתי מהדורות של תאריך אחד מקרי – ה-12 בנובמבר 2010. להלן הארומה של הבוקר ברדיו הציבורי שלנו לעומת זה של אמריקה.

אורך התוכנית

הבוקר הזה שעתיים, בין מהדורת 6 למהדורת 8 בבוקר.
Morning Edition 

הקשבתי במשך כשעה.

זמן תוכן מערכתי מול קשקשת סביבתית

הבוקר הזה בערך שעה ועשר דקות חומר מערכתי. שיר עברי אחד ו-10 כתבות משודרות בשידור חוזר. 14 שידורי פרסומת ופרומואים.
Morning Edition כמעט כל השעה כוללת חומר מערכתי. יש שידורי חסות קצרים וקטעי מוזיקה קצרצרים. אין פרסומות.

הכתבות לפי נושאים בסדר יורד של משך הזמן המוקדש לכל נושא

הבוקר הזה  

 

אכן כן, שידורים חוזרים של כתבות קודמות הם הפריט שנמשך הכי הרבה זמן בשעה הפופולארית ביותר ברדיו הישראלי. שידור חוזר 22 דקות
חדשות פנים 15 דקות
תאונות 15 דקות
בטחון 10 דקות
אריאל שרון חוזר הביתה 8 דקות
כותרות העיתונים, ספורט, כלכלה, פיקנטריה, זוטות 1-3 דקות כל אחד

 

Morning Edition
חדשות חוץ 20 דקות
כלכלה – עניני פנים 17 דקות
פוליטיקה פנימית 9 דקות
מדיניות חוץ 4 דקות
בריאות 4 דקות
השאר פיקנטריה והפנייה לסקר שביעות רצון של המאזינים משידורי התחנה כל אחד כחצי דקה

 

אורך ממוצע של כתבה

הבוקר הזה שתיים וחצי דקות
Morning Edition שלוש וחצי דקות

יחס חדשות מקומיות מול חדשות חוץ

הבוקר הזה שעה ו-8 דקות – חדשות מישראל, עוד 10 דקות על יחסי החוץ של ישראל (עם ארה"ב ועם נסראללה).  

שום דבר על חדשות חוץ.

Morning Edition  

בערך חצי-חצי חדשות פנים וחדשות חוץ.

מבנה אופייני של כתבה

הבוקר הזה  

בד"כ: דיווח מהאולפן, שיחה עם כתב, לפעמים ראיון טלפוני וסיכום באולפן. הכתבות קצרות ובדרך כלל אין בהן רקע ובטח שלא מידע מורכב.
Morning Edition  

לאחר פתיח קצר מהאולפן הכתבים משדרים בד"כ ממקום ההתרחשות ולא מהאולפן. הכתבות כוללות רקע כללי, כמה ראיונות, וסיכום. הרבה כתבות כוללות ניתוח והסבר של מושגים.

זמן אולפן מול קולות מהשטח

הבוקר הזה כמעט רק זמן אולפן
Morning Edition יש קולות ורעשי רקע שנשמעים מהקלטות חוץ.

הגשה

הבוקר הזה אריה גולן – קונצנזוס לאומי.
Morning Edition סטיב אינסקיפ – אני לא מצויה באוירה האמריקאית, אבל נראה לי שהוא מהווה כאן אושיה תרבותית.

רוצים לבדוק את הנתונים שסיפקתי כאן?

אין בעיה: הנה הקישור לתוכנית שבדקתי ב-NPR. רוצים גם את התוכנית הישראלית? – הנה קישור לתעריפון שאפשר לשלוח בדואר רגיל או בפקס (!!!) כדי לרכוש את התוכנית מקול ישראל.

כאן בארה"ב אין לנו מכשיר רדיו ולכן אני מאזינה לשידורים רק באינטרנט. גם לקול ישראל מאזינים  רק באמצעות האינטרנט, כמובן. עם זאת תנאי ההאזנה שונים לחלוטין; המהדורה האחרונה של התוכנית השלמה ברדיו הישראלי נמצאת באתר האינטרנט. לאחר מכן היא בלתי נגישה. לעומת זאת ב-NPR בכל עת שאתחבר לתוכנית – זה זמן ההתחלה שלה. ניתן להקשיב כאן באינטרנט לכל כתבה בנפרד, ניתן לדלג על משהו שלא מעניין אותי או להקשיב בשנית כשזה מעניין במיוחד. כל כתבה ניתן להוריד למכשיר האזנה, לשלוח במייל, לקשר לאתר. יש  ארכיון כתבות, לכל כתבה יש כותרת, תקציר, נושא כללי ומצוין אורכה והתאריך שלה.

נושאים להתחיל בהם את היום

לא ברור לי למה אין חדשות חוץ בשעות הבוקר בקול ישראל. מה רע לדעת שגם לאחרים יש צרות? האם הדבר היחיד שמעניין את תושבי ישראל זה  – – – תושבי ישראל?

כשמקשיבים לתוכנית הבוקר בקול ישראל מתקבל הרושם שהאחראים שם מאמינים שאין לנו זמן וגם לא עניין ממשי להבין במה מדובר. לאנשי Morning Edition לעומתם, יש זמן להכין כתבות ולמאזינים שלהם יש כמסתבר עניין לשמוע.

ההקשבה לרדיו לא נמדדת במספר האנשים שמדליקים את המכשיר בשעה מסויימת

לרוב הצעירים בכלל אין מכשיר רדיו, ולמרות זאת NPR נחשב לאחד ממקורות המידע האמינים והפופולאריים ביותר, כשלוקחים בחשבון לא שעות האזנה לרדיו, אלא את התפוצה של הטוויטים בטוויטר.

ככל הידוע לי אין ירידה גדולה באחוז ההאזנה לרדיו בשנים האחרונות, אבל הרדיו סובל מדמוי נמוך. בעיקר מצערת העובדה הזו כשהיא נכונה לגבי אנשי רשות השידור עצמם. על כך אולי אכתוב בהמשך.

פרסומות

אני קובעת: הפרסומות מבזות את המאזינים. הסכננו להשלים בישראל עם פרסומות שנדחפות לנו לחיים בגסות. דוגמא: פרסומת במהלך שידור החדשות.

מעניין האם המפרסמים ברדיו משלמים גם עבור זמן הפירסום באינטרנט, שמשתרבב בכל תוכנית רדיו, על חשבון זמנו של הגולש.

שלושה משפטים מסכמים

השעה המואזנת ביותר ברדיו הישראלי מוקדשת לשידור חוזר של כתבות אולפן קצרות ועצבניות.

הרדיו הישראלי נמצא במרחב המקוון בצורה מוחלשת ורדודה.

חבל.

לקריאה נוספת:

מכתב פתוח למנכ”ל רשות השידור מוטי שקלאר (מכתב ששלחתי ב-13.3.2010 וטרם נענה)

קשה למצוא מאמינים רבים בהצלחת הרפורמה הנוכחית להבראת רשות השידור מאת גילי איזיקוביץ, הארץ, 15.5.09

How much Do People REALLY Listen? Radio Insights Aug, 2009

מודעות פרסומת

»

  1. ראשית מזל טוב, שמגיע בעיקר לך סימה על החדשנות ועל ההתמדה בקיום הקבוצה. כל הכבוד על הכתבה באשר לחדשות הבוקר. אני חושבת, שהיותך בחו"ל נותנת לך מבט אחר ורחב יותר על המצב בעולם ובישראל. חבל מאד שבחדשות כמעט ולא משדרים חדשות חוץ, פרט לאסונות, או ספורט, אבל זה בכל המהדורות וגם בטלויזיה. הם יוצאים מהנחה, שחדשות חוץ אינן מעניינות את תושבי ישראל, ומי שכן מתעניין, ייכנס לאחת הרשתות העולמיות וישמע אותם שם. אשר לפרסומות, אני מסכימה אתך לחלוטין.

  2. ממה שאני שמתי לב זה כשמקשיבים לתוכנית הבוקר בקול ישראל מתקבל הרושם שהאחראים שם מאמינים שאין לנו זמן וגם לא עניין ממשי להבין במה מדובר. לאנשי Morning Edition לעומתם, יש זמן להכין כתבות ולמאזינים שלהם יש כמסתבר עניין לשמוע 🙂

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s