אני והחייל האמיץ שווייק מול עשרת הטובים בעולם

רגיל

על המלצות ספרים וחורים בהשכלה

להלן רשימת עשרת הספרים הכי טובים שקראתי מעודי. מעודכנת לרגע זה ממש. חמה, ישר מהזכרון:

1. החייל האמיץ שווייק

2. מלחמה ושלום

3. חיי מיכלאנג'לו

4. באבי יאר

5. סיפור על אהבה וחושך

6. הארי פוטר

7. שרלוק הולמס

8. The Family of Man

9. שנהת המצרי

10. ברמלי

וכעת אני והחייל האמיץ שווייק פורצים באון לחזית, כדי להגן על כבוד רשימתנו:

בקטנותי, מתישהו בסביבות שנת שישים למאה הקודמת,  היו עדיין רק מעט ספרי ילדים בעברית. בבית הילדים בקיבוץ היו ספרים בודדים.

אלה קרי הילדה מלפלנד

נוריקו סאן הילדה מיפאן

ברמלישירים_ופזמונות_לילדיםפתחו

========================================================================================

וגם כמה ספרים צבעוניים בשפות זרות, שעל הטקסטים שלהם המבוגרים הדביקו פתקאות של תרגום לעברית בכתב יד.

ההורים שלי, כמו ההורים של כל ילדי הקבוצה שלנו, הרבו לקרוא. זו היתה צורת הבילוי הנפוצה בקיבוץ בתקופה ההיא.

הספר הכי אהוב עלי בבית ההורים היה החייל האמיץ שווייק ברוסית. בשעות אחר הצהריים בחדר ההורים הרביתי לדפדף בו ולספר לעצמי על שווייק בחינוך המשותף.

שווייק שומר לילה

שווייק שומר לילה

השתוללות אחרי שהמטפלת הסתלקה

השתוללות אחרי שהמטפלת הסתלקה

שותים קקאו לפני השינה

שותים קקאו לפני השינה

אמא שלו לוקחת אותו לדוקטור שפאן בחיפה

אמא שלו לוקחת אותו לדוקטור שפאן בחיפה

========================================================================================

שנים רבות לאחר מכן פגשתי  את אשר, האבא של יהודה, בן זוגי לחיים. גם אשר היה בן דור הקוראים הכבדים. ספרים היו נושא השיחה האהוב עליו. יום אחד שוחחנו כהרגלנו על ספרים, ואני הזכרתי את שווייק. לשבריר שנייה היה לי נדמה שאשר, שבעיני נחשב איש העולם הגדול, לא ידע על מה דיברתי. רק לרגע , מיד אחר כך הוא אמר: "אה כן, שווייק."

ההיסוס חסר החשיבות הזה היה עבורי רגע הארה שהמחיש עד כמה איכות היא תלויית-תרבות. שווייק שלי, בן הבית, שותף אינטימי  לחיי המשפחה שלנו, הוא סתם עוד פריט מידע עבור מי שנולד באנגליה.

את כל זה סיפרתי כדי להציג את האתר הזה

אתר זה – שהוא המשכו של ספר באותו שם – נותן במה לסופרים, שכל אחד מהם ממליץ על עשרת הספרים הטובים ביותר בעולם, לדעתו.

"כך תיזכרו בספרים שאתם אוהבים ויוצגו לפניכם יצירות שממתינות שתגלו."

הנה למשל רשימת ההמלצות של ג'ודי פיקו (מחברת שומרת אחותי), שנמצאת כרגע על הדף הראשי באתר:

1. חלף עם הרוח

2. וזרח השמש

3. גטסבי הגדול

4. הנסיכה שלבשה שקית נייר

5. Turtle Moon

6. חיי פיי

7. אשתו של הנוסע בזמן

8. The Patron Saint of Liars

9. גאווה ודעה קדומה

10. רומיאו ויוליה

זאת רשימת עשרת הגדולים של כל הזמנים? תסלחי לי, ג'ודי! במקרה, סתם כך במקרה, יצא שכל הסופרים הגדולים של הקלאסיקה העולמית הם – – – כותבי אנגלית! מילא אין עברית, אבל רוסית? צרפתית? סינית? איזה אפריקאי…. כלום, הא? וזאת רק דוגמה לרשימה אופיינית של המלצות מאת גדולי הסופרים בני ימינו.

נו טוב. בהסתייגות הזאת שווייק ואני מניחים את חרבנו וחוזרים לטבול את הרגליים בגיגית.

גם לשווייק קר בלילה ברגליים

גם לשווייק קר בלילה ברגליים

»

  1. הי סימה
    אתגרת אותי, ובטח לא התכוונת לזה, אבל כבר חיפשתי הזדמנות להכין רשימה….והנה רשימת הספרים "שלי". כיוון שהבשנים האחרונות עברתי לסרטים ואינטרנט כמות הקריאה של הפרוזה ירדה פלאים, אך בילדותי הייתי 'תולעת ספרים' אלו היו האהובים עלי אותם קראתי שוב ושוב ושוב…
    1. האסופית / אן מאבונלי / אן שרלי – סדרת בנות תמימה ואהובה
    2. נשים קטנות – למרות הגישה האנטי פמיניסטית בעליל- אבל אז עדיין לא הייתי מודעת…
    3. אי הילדים – של מירה לובה, שכל כך הזדהיתי עם גיבוריו וגם רציתי שספינתי תיטרף לאי בודד…
    4. החיים כמשל של פנחס שדה – שהיוה מקור לשיחות לילה אינסופיות בצבא
    5. האדם מחפש משמעות – ויקטור פרנקל שגרם לי לאושר גדול ולהרבה מחשבות
    6. מלכים ג' שהוא כמעט הכי חדש ברשימה שלי ויוכי ברנדס היא אחת האהובות עלי בשנים האחרונות
    7. רומן רוסי – שהצליח לתאר את התחושות ולהחיות את הזכרונות של ילדותי (למרות ששם זה מושב ואצלי זה היה קיבוץ)
    8. ספר הבדיחה והחידוד של דרויאנוב- שהאחים שלי מצטטים עד היום בעל פה בכל הזדמנות ומדובר על שלושה כרכים עבים ודחוסים, וככמעט כל הבדיחות מתחילות ב: "שני יהודים נפגשים ב…."
    9. שלושה בסירה והכלב – הרבה דמעות צחוק נשפכו בעת הקריאה
    10. ואחרון חביב- עליסה בארץ הפלאות ובארץ המראה, בתרגומו הגאוני של אהרון אמיר (שגם תרגם את הספר הראשון ברשימה) שכל שירי השטות שבו שימושו אותי בכל תקופות הלימודים, ככלי להפוגה מלמדנות הרצינית…

    אפרת

  2. שלום סימה,

    מוסיפה את הרשימה שלי, שהתקבלה לאחר דיון עם בתי והתלבטות לא קלה ויכלה להיות גם שונה:

    אלה תולדות – אלזה מורנטה
    החטא וענשו/ האחים קרמזוב – פ.מ. דוסטויבסקי
    גנבת הספרים – מרקוס זוסאק
    הגלגול – פרנץ קפקא
    ענבי זעם – ג'ון סטיינבק
    מאה שנים של בדידות – גבריאל גרסייה מארקס
    שלושה בסירה אחת, מלבד הכלב – ג'רום ק. ג'רום (וגם המשכו: שלושה בבומל)
    שנים עשר הכיסאות – אילף ופטרוב
    נפשות מתות – גוגול
    אשה בורחת מבשורה – דויד גרוסמן

    ד"ש מדניה, הנצורה בביתה בגלל השלג

  3. הי סימה,
    אחרי ששני ניסיונות לשלוח את התנגדויותי ורשימותי ממכשיר נייד נכשלו, שולח רשימה מהירה ולא מחייבת, שעוזרת לי להיזכר בספרים שאהבתי.
    1. אינדי אינדי / ?
    2. עיניים שמחות / פניה ברגשטיין
    שני ספרי ילדות שהיו אהובים עלי מאוד, לא יודע למה וגם מעולם לא חזרתי אליהם.
    3. פו הדב / א"א מילן
    4. חתול תעלול / ד"ר סוס
    שני ספרי ילדים שלא הקריאו לי, אבל נהניתי ועדיין נהנה להקריא לילדים. חתול תעלול נבחר כספר מייצג לספריו של ד"ר סוס, למרות שהמוקרא ביותר הוא המלך צב-צב בתרגום לאה גולדברג ולא לאה נאור.
    5. זו ארץ זו / סחב"ק (סידון א, ח. מרמרי, ב. מיכאל וקובי ניב וכמובן דודו גבע)
    6. מוסקבה פטושקי / ונדיקט יירופייב
    שני ספרים שמאוד הצחיקו אותי בתקופות שונות. בשני הצחוק היה הרבה יותר רציני.
    7. עלמא די / ארי אלו (תרומה משמעותית לעיצוב הזהות היהודית שלי)
    8. תמול שלשום / עגנון (ובתוכו בעיקר הסיפור על הכלב בלק)
    9. חיל ורעדה / סרן קיקגור (או קירקגרד לפי המרצים הדקדקנים שהיו לי)
    10. אנה קארנינה / טולסטוי (שני כרכי אנא קראני נא בתרגום נילי מירסקי עמדו על המדף כמה שנים. פשוט רומן טוב)

כתיבת תגובה

