קַפּצ'וּנוּ ואל תטַפּשוּנוּ

רגיל

הפרסומות מרעילות את השידור הציבורי בישראל
– על קַפּצָ'ה ומה הרדיו הישראלי יכול ללמוד ממנה

ללואיס ואן האן ממציא הקפצ'ה יש רעיון שמוצא חן בעיני: הוא מניח שאנחנו חכמים. את התוכנית העסקית של קַפּצָ'ה הוא בנה בהתאם להנחה זו.

קַפּצָ'ה

קַפּצָ'ה

זוהי קפצ'ה. מטרתה: להבטיח שמי שהקליד אותה הוא בנאדם ולא מחשב. קפצ'ה מבוססת על היתרון האנושי בזיהוי. מחשבים (עדיין, זמנית) לא מסוגלים לזהות את האותיות האלה וזה היתרון שלנו על פניהם. אנחנו חכמים, כאמור.

ועוד משהו: לואיס הוא ברנש מנומס שלא מעז לבזבז את זמננו בהקלדת רצפים שטותיים של אותיות. מסתבר שבסריקת ספרים ישנים שהודפסו לפני חמישים שנה ויותר המחשב מתקשה לזהות מילים ויש הרבה (30 אחוז ומעלה) טעויות. לואיס וצוותו עושים שימוש בהקלדת הקפצ'ה שלנו לצורך פיענוח טקסטים ישנים שנסרקו למחשב. הפיענוח נעשה באמצעות שתי המילים, את האחת המערכת מכירה ואת האחרת  אנחנו עוזרים לה לזהות. אם עשרה מאיתנו, בני האדם, זיהו אותה באותו אופן – המערכת מניחה שהזיהוי נכון.

כך, תוך אבטחת הכניסה לאתרים מוגנים, אנחנו, החכמים שחבל על הזמן, מביאים תועלת לצורך שימור מיליוני ספרים ישנים והכנסתם למחשב, לטובת — לא, לא לטובת האנושות כולה, אלא לטובת גוגל, אמאזון — אבל גם לטובתנו, בסוף.

ללואיס יש גם רעיון יפה כזה בקשר ללימוד שפות זרות – דואולינגו…. על זה בפעם אחרת. מה שרציתי להגיד זה – כמה מחמיא כשמתייחסים אלינו בכזה כבוד. וכמה נחשב הזמן שלנו, שלואיס מקפיד לא לבזבז בשום אופן.

הרדיו הישראלי והזממממממממממן שהוא מבזבז לנו

כחמישית מזמן השידור הציבורי שלנו מתבזבז על פרסומות. אז מה הפלא שאנשים מסרבים לשלם את האגרה? למה לשלם תמורת שרות שמזלזל בלקוחותיו?

בארה"ב יותר מ 90% מכל שכבות האוכלוסיה בכל מקום ובכל גיל מאזינים לרדיו. כך גם באנגליה. לשידורי החדשות של ה-BBC World  Service מאזינים 256 מיליון איש בשבוע. בכל העולם אנשים מרבים להאזין לרדיו; בניגוד למגמת השקיעה בעיתונות המודפסת, הרדיו הוא מדיום צומח ומתעצם בעולם כולו.

לבי לבי לעיתונאים, לשדרים, לעורכים לעובדי קול ישראל, ששובתים בשל קיצוץ בשעות העבודה, קיצוץ בדיעבד בשכר, מצוקת כוח אדם ואמצעים, חוסר קידום, אפליית השידור בערבית, שחיקת שכרם ומאבקים בין המנהלים.  אם אני מבינה נכון אני מציינת כאן בצער את דיווח הסקר הזה מינואר 2014, לפיו ההאזנה לרדיו בישראל מצטמצמת בין 15 ל-30 אחוז. חוסר הפופולאריות הזאת נראית לי הסיבה להעדר התהודה הציבורית למאבקם.

לא משנה כמה חשובים וחכמים ומעמיקים יהיו, תמיד יוטבעו דברי הטעם שלהם בקולניות הגסה של שרותי הפרסומת בשידור.

קַפּצ'וּנוּ ואל תטַפּשוּנוּ

אם השידור הציבורי בישראל יהיה חכם ורלוונטי – אזרחי ישראל יאזינו לו, כמו אחיהם בעולם כולו. אם לא תחבטו בנו ולא תנסו להרעיל את בארות תשומת לבנו – נשמח להקדיש לכם מזמננו היקר.

קפצ'ונו ואל תטפשונו. ועד אז – חפשונו.

לקריאה נוספת

מה אתם תורמים לאנושות בכל הקלדת קאפצ'ה? ראיון עם ממציא השיטה

אריה גולן מוחה על חיסול השידור הציבורי

שרון עידן על הנשים והאנשים – וגם המספרים – מאחורי השידור הציבורי

מודעות פרסומת

תגובה אחת »

  1. חבל שיש אתרים המבזבזים את זמנם של גולשים תמימים עם סדרות ארוכות של קפצ'ות מתחלפות שאינן ניתנות לפענוח. זה קרה לי עם אתר גוגל המבטיח קיצור כתובות, אך נמנע מלגלות כמה זמן והקשות עלולים לחלוף עד לקבלתה של כתובת מקוצרת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s