על ויקיפדים כבני-אדם, ספרניות מ—-ממוֹת והילדה רוּבּי ברידג'ס

רגיל

בימים האחרונים כתבתי את הערך הראשון שלי בוויקיפדיה.

ההכנות לקחו לי כחודש וחצי: קריאה ולימוד הנושא, כתיבה, יצירת קישורים פנימיים, תימצות…

חלק נכבד מההכנות היה – התגברות על החשש מהוויקיפדים, כלומר – מהבוסים שמנהלים את העסק. הנימוסים המחוספסים שלהם הם עובדה ידועה. כבר קרה בעבר שניסיתי לכתוב משהו והם מחקו הכל בלי להסביר. ובנוסף – תראו מה הם כותבים עלינו:

"ספרניות הן עם משועמם עם גישה לכמויות חומר בלתי נדלות. לנסות לעניין אותן בכתיבה בוויקיפדיה".

מעליב!!! מעליב? מעליב…

כתבתי על הילדה רובי ברידג'ס, שבהיותה הילדה שחורת-העור הראשונה בבית ספר ללבנים בניו-אורלינס, סבלה נידוי והחרמה לא מצד הילדים בני גילה, אלא מצד הנהלת ביה"ס, המורים, הורי התלמידים הלבנים והמערכת הפוליטית כולה. והרי לא רק באמריקה ולא רק לפני יובל שנים… הלב קמל מבושה.

משמאל: הציור של נורמן רוקוול – רובי ברידג'ס בדרך לכיתה
א'. ארה"ב 1960.

מימין: מהעיתונות: ילדים ממתינים לשיבוץ במנהל החינוך, ישראל 2010

 

חזרה לויקיפדיה!

כשהחלטתי לכתוב בוויקיפדיה הייתי צריכה להיות עניינית, כמובן. ויקיפדיה היא מקור מידע ולא במה להתמוגגויות. תוך כדי לימוד הנושא נוכחתי כמה חומר רקע נחוץ לסיפורון הקטן הזה ונדהמתי לגלות כמה הרבה מהמידע הזה כבר מוכן שם בשבילנו ואני יכולה להסתמך עליו ולקשר את רובי הקטנה שלי לעניינים הרי-עולם.

לשמחתי ולמרות כל חששותי, הויקיפדים לא מחקו לי את הערך. היו אפילו כמה ממש נחמדים, שעוזרים וככה… עד שהרגשתי טוב מדי, ביצעתי איזה פעולה – ופתאום הופיע משום מקום איום בלתי מובן, ועד שאני מתבלבלת – נמחק דף המשתמש שלי.

אבל אף אחד לא מחק לי את רובי, והיא מתנוססת בוויקיפדיה – לשימוש קוראי העברית!

לאחר שסיימתי את הכתיבה חיטטתי כמיטב יכולתי במידע אליו קשור הערך שלנו – והנה מה שדליתי מתוכו:

  • הערך עבדות נוצר ב-3 במארס 2004 והפעם האחרונה ששונה היתה ב-9 בספטמבר 2010. ספרתי בערך הזה 118 עורכים שונים.
  • הערך הפרדה גזעית נוצר ב-26 ביוני 2005 והעריכה האחרונה עד עכשיו היתה ב-15 בספטמבר 2010 (היום בו אני כותבת את הפוסט הזה) על ידי 21 עורכים שונים. אני לוקחת את המידע הזה מ-כאן.
  • הערך גזענות נוצר ב-23 ביולי 2003 והעריכה האחרונה נעשתה ב-9 בספטמבר 2010. ספרתי 171שמות עורכים שונים שביצעו בו עריכות. חלקם של העורכים שאני סופרת הם בוטים (BOT). על כך – בהמשך.
  • הערך שוויון נוצר ב-1 במאי 2004 והעריכה האחרונה שלו היתה ב-23 ביוני 2010. 74 עורכים. הרבה מאוד מהשמות מופיעים שוב ושוב בערכים שבדקתי. אני השתדלתי לספור אותם רק פעם אחת בכל ערך, אבל התרשמתי עמוקות מחריצותם!!!
  • הערך אינטגרציה (חינוך) נוצר ב-22 באוגוסט 2004 והעריכה האחרונה שלו היתה ב-16 ביוני 2010.
  • הערך חוק נוצר ב-23 באוקטובר 2003 והעריכה האחרונה שלו היתה ב-28 באוגוסט 2010. ספרתי 51 עורכים לערך הזה.
  • הערך בית ספר יסודי נוצר ב-11 במארס 2005 ועריכתו האחרונה היתה ב-30 באוקטובר 2008. רק 13 עורכים נספרו. כנראה לא כלכך מעניין הערך הזה. האמת – לא נראה לי רלוונטי לסיפור שלנו. אבל מישהו הוסיף את הקישור הזה.
  • הערך מלחמת האזרחים האמריקנית נוצר ב-4 בדצמבר 2004 ועריכתו האחרונה בוצעה ב-29 באוגוסט 2010. ספרתי 142 עורכים שונים.
  • הערך התיקון ה-14 לחוקת ארה"ב נוצר ב-3 ביוני 2006 ועריכתן האחרונה עד כה נעשתה ב-6 ביוני 2010. 22 עורכים שונים לערך זה.
  • הערך נפרד אבל שווה הוא צעיר מאוד: נוצר ב-17 ביוני 2010  ועריכתו האחרונה עד כה היתה ב-6 באוגוסט 2010. 3 עורכים שונים לערך זה. אגב, באנגלית זה separate but equal – אין הבדל בין יחיד לרבים. בעברית זה ביחיד.
  • הערך חוקי ג'ים קרואו נמצא במצב המתנה. אני רשמתי את המושג הזה בערך שלנו ומישהו הוסיף הפנייה, כאילו כדי לרמוז שהערך ייכתב בהמשך. לדעתי זה ערך שווה ל-נפרד אבל שווה, אבל אני לא  בטוחה.
  • הערך ניו אורלינס נכתב ב-25 בפברואר 2005 וכתיבתו הושלמה עד עתה ב-10 בספטמבר 2010. ספרתי 89 עורכים.
  • הערך שירות המרשלים של ארה"ב נוצר ב-21 בפברואר 2005 והעריכה האחרונה שלו היתה ב-13 בספטמבר 2010. 30 עורכים. אגב, אני לא העליתי על דעתי שקיים ערך כזה בעברית והקדשתי זמן כדי לקרוא ואז להסביר בקיצור רב מי הם ארבעת הביריונים המפחידים בציור. אחר כך מישהו פשוט הסיר את ההסבר שלי וקישר לערך הזה.
  • הערך נורמן רוקוול (זה הצייר שבגלל הציור שלו בכלל שמתי לב לאירוע הזה) נוצר ב-17 במארס 2006 ועריכתו האחרונה היתה ב-6 באוגוסט 2010. 26 עורכים.
  • בעניין הערכים שעניינם שנים: 1865, 1868, 1954 ו-1960. אם אני מבינה נכון הערכים האלה נוצרים או מתוחזקים לא על ידי התערבות אנושית אלא על ידי (רו)בוטים. "בוט בוויקיפדיה הוא תוכנה המבצעת שינויים בדפים שונים על פי כללים מוכתבים מראש ובאופן אוטומטי. יש גם בוטים הבודקים דפים ומצביעים על בעיות, ואת תיקונן הם משאירים לאדם."- – – "בוט השנים – – – בראשית ינואר 2004. תכליתו היא לסנכרן בין דפי התאריכים (לדוגמא 1 בינואר) לערכי השנים (לדוגמא 1897), והוא עושה זאת על ידי שליפת כל הנתונים מתוך דפי התאריכים ופיזורם אל תוך דפי השנים."
    ערכים אלה יוצרים מה שהמורה שלי בתיכון כינתה לוח סינכרוני. אני רואה שעדיין לא קיים בויקיפדיה ערך כזה. בינתיים.

בנוסף – רובי שלי, העברית, מקושרת בסרגל השפות לערכים המקבילים באנגלית, צרפתית וגרמנית. ולמטה – נוספו "קטגוריות" שנראו רלוונטיות לי ולעורכים הנוספים: ארצות הברית: התנועה לזכויות האזרח | גזענות | סטריאוטיפים ודעות קדומות.

לסיכום

חיכו לנו, לרובי ולי 14 ערכים בעברית, 4 לוחות סינכרוניים, 3 ערכים בשפות אחרות ו-3 קטגוריות,כדי שנעשה בהם שימוש. עשרות עורכים ששומרים על כל זה ומשקיעים מזמנם – הכל בשבילנו!!!

הייתי אומרת בעדינות שלא כל הוויקיפדים תמיד מאוד מאוד נחמדים. אבל חרוצים ומביאים הרבה תועלת. לא?

ותודה לסיום: לויקיפד המקסים Ldorfman שהאיר אלי פנים מתוך החשיכה – ברוך תהיה!

תגובה אחת »

  1. אהלן. שמי זהר, אני ויקיפד ואחד מ"מפעילי המערכת" של ויקיפדיה (כדי לסבר את האוזן – משתמשים ותיקים שהקהילה של ויקיפדיה מינתה כדי לנטר בעיות בוויקיפדיה).

    אני חושב שוויקיפדיה היא מעין חתך רוחב של כל קהילה רגילה. חלקנו נחמדים (מנסים להיות), חלקנו פחות וחלקנו עם כוונות טובות אבל לא תמיד מצליחים לשדר זאת בהתאם. כמובן שחלקנו לעתים כך ולעתים אחרת – כמו כל אדם רגיל שיום אחד בא לו להתבדח, יום אחר שמח ויום אחר אולי קצת עצבני. לעתים אנשים מקבלים רושם שגוי מוויקיפדיה כי קרה והם קודם נתקלו במישהו פחות נחמד או עם פחות סבלנות – ומסיקים מכך בטעות על הכלל.

    אני מאמין שהמשפט שציטטת נכתב כמעין בדיחה, ולא הייתה כוונתו להעליב. עם זאת, אין ספק שהוא סר טעם (ולטעמי גם לא מצחיק) ועל כן כבר טרחו והסירו אותו, ותודה שהערת את תשומת לבנו.

    אשמח לסייע בכל דבר שקשור לוויקיפדיה, ואת ואחרים שאולי קוראים כאן את דברי מוזמנים לפנות אלי בכל נושא בדף השיחה שלי שם. הלינק:
    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%AA_%D7%9E%D7%A9%D7%AA%D7%9E%D7%A9:Havelock

    כדי לכתוב הודעה חדשה יש ללחוץ על הלשונית "פסקה חדשה" מצד שמאל למעלה (מימין לתיבת החיפוש).

    בברכה,
    זהר

  2. קהילת העורכים בוויקיפדיה העברית, יחד עם עמותת ויקימדיה ישראל (http://www.wikimedia.org.il), התומכת בתוכן חופשי בישראל, עושות מאמצים רבים במטרה לגייס כותבים חדשים שיתרמו למיזם הוויקיפדיה. מוקדשת לשם כך כמות נכבדת של שעות פעילות, הכוללת, בין היתר, מתן הרצאות וקיום סדנאות במקומות שונים, ומושקעים בתחום משאבים רבים. דגש מיוחד מושם על הקשר עם אוכלוסיות אקדמאים מתחומים שונים. אנו מאמינים שבמיוחד אלה, אשר בקיאים בתחומים אותם למדו ולעיתים בהם הם גם עוסקים, יוכלו לתרום מידיעותיהם ומניסיונם. נכון, אין זה תמיד פשוט להשתלב, וקל להרים ידיים, אולם אם ישנה אמונה כנה ואמיתית במטרתו החיובית של המיזם, ימצא גם הרצון להרים תרומה, ולו מעטה, להבטחת קיומו של המפעל האדיר הזה.

    החל מהחודש שעבר מקיימת עמותת ויקימדיה ישראל קשר עם "מרכז הספר והספריות בישראל". בדיון עם הגב' ריקי כ"ץ, רכזת תחום ההדרכה והתוכן בארגון, סוכם, בין היתר, כי עורכים בוויקיפדיה יקיימו הרצאות לציבור הספרניות והספרנים. ההערה שהביאה סימה בפוסט הנ"ל נלקחה מדף אשר העריכה האחרונה בו נעשתה ב-5 בנובמבר 2005 – היה זה לפני עידן ועידנים במונחי ויקיפדיה, כאשר מיזם הויקיפדיה היה בן 5 והגרסה העברית היתה עוד ממש בחיתולים. גם כמות העורכים אשר הותירו חותמם בדף (ארבעה) מעידה על כך שלא נלקח ברצינות ואף סטטיסטיקות הצפייה בו מוכיחות זאת, שכן את כמות האנשים שנחשפו לדף מידי חודש (עד פרסומו בבלוג זה), ניתן היה לספור על יד אחת. יחד עם זאת, אנו, קהילת הכותבים, מצרים על התוכן הפוגעני שנכתב בו ורואים תעודת עניות בקיומו של דף עם משפט מעין זה שצוטט. הדף נכתב ככל הנראה ב"דיון פנימי", סיעור מוחין, שהתקיים אז, כאשר מצבו של המיזם היה שונה בתכלית. מאז כאמור, הוא נשכח ונזנח. בעקבות הציטוט מהבלוג, התקיים דיון והוחלט למחוק את הדף, בתקווה שבעתיד ימצא הזמן להקימו מן היסוד, שכן הכוונה המקורית, לרכז דגשים לגיוס משתמשים חדשים, הינה בבסיסה טובה.

    יש להבין שככל שהאנציקלופדיה מתרחבת, מתווספים עוד ועוד דפים הנזקקים לתחזוקה ורענון. יתכן שחלקם לא זוכים לתשומת הלב הרצויה. בנוסף, לעיתים, תוך כדי העשייה היום-יומית, לעורך הבודק שינויים שנעשו בדף ("מנטר" בעגה הפנימית) קשה להבדיל בין אדם המבקש לתרום תוך כוונה טובה, לבין אלו אשר באים להשחית (ואולי תתפלאו, אבל יש רבים כאלה). לפיכך, אייעץ לכם לא להפגע אם היחס המופגן מצדם של ויקיפד אחד או שניים אינו כפי שציפיתם – לעיתים, עקב עומס העבודה, מסתפקים בהערה קצרה ולא מקדישים די זמן להסברים. אנו משתדלים להמנע מכך, אולם אבקשכם לקבל זאת בהבנה, להמשיך בעשייה ואולי לפנות בשאלה לאותו עורך שלא הבנתם את פשר העריכה שלו. זה פשוט. תמיד תקבלו תגובה לפנייה בדף השיחה של העורך.

    אם הגעתם עד כאן בקריאת דברי ועדיין יש לכם שאלות, או שאולי לא השתכנעתם בכך שכל אחת מכן וכל אחד מכם יכול לעזור לבנייתה של האנציקלופדיה החופשית, אתם מוזמנים לפנות אלי בדף השיחה שלי (http://tinyurl.com/2wzef94) או לכתובת המייל שלי, Liron@wikimedia.org.il. "דמיינו עולם, שבו לכל אדם יש גישה חופשית למכלול הידע האנושי. זה מה שאנחנו עושים !" (ג'ימי ווילס, מייסד ויקיפדיה). אנו מאמינים בזה. בברכה, לירון דורפמן, משתמש:Ldorfman (לפרטים נוספים: http://tinyurl.com/Ldorfman )

  3. מעניין איך הערה שנכתבה לפני כחמש שנים הצליחה לעורר עניין והתייחסות רצינית ועניינית.
    אני בטוחה שדרך ארוכה עברנו מאז ואני שמחה לדעת שברקע עומדים אנשים רציניים עם כוונות לקידום הווויקיפדיה.
    ולך סימה – תודה וכל הכבוד שניערת את האבק לטובת כולם.

  4. בהנחה שלא רק הצד הטכני בויקיפדיה אלא גם התוכן עניין את הכותב והקורא, אני ממליצה על שני ספרים שיצאו בעברית על נושא העבדות במיסיסיפי ארה"ב. הראשון הוא "אמת" של ז'קלין שיהאן – ספר מדהים ומרגש, כתוב מנקודת מבט של עבד/ה באמריקה של המאה ה-19. ספר נוסף הוא "העזרה" שם הסופרת: סטוקט קתרין, מספר על תקופה קצת יותר מאוחרת וכאן מדובר על המשרתות ואורח חייהן. הספר הזה קליל יותר אך גם מלמד הרבה על התקופה ויש בו חווית קריאה. מומלץ!!

כתיבת תגובה