המדוזות בין גלי הרדיו

רגיל

"הרדיו אינו זקוק לתיקון"

דני זקן, הממונה על יישום הרפורמה מטעם אגודת העיתונאים בירושלים

***

גם אני, כמו פיני ידידי מרבה להקשיב לרדיו. לפי הנתונים שהתפרסמו לאחרונה – אנחנו זן נדיר.

רדיו – לא מה שחשבתם

בניגוד לעיתונות הכתובה, ששוקעת כמעט בכל קנה מידה עולמי, הרדיו נמצא בפריחה. יש לרדיו בעולם הגדול פנים מאוד עכשוויות, כמו למשל האפשרות שלי להפנות כאן לסדרת תוכניות רדיו על עתיד התקשורת בעולם העיתונות הכתובה, הטלויזיה, הרדיו. ההפנייה הזאת נקייה, אלגנטית וממוקדת.

כמה מכשירי רדיו יש לכם בבית? – סביר שמעט, פחות מטלוויזיות, ואולי בכלל אין! אבל שידורי הרדיו מזמן התנתקו מהמכשיר שנקרא רדיו והם מועברים באמצעים אחרים.

תסתכלו על שני הגראפים האלה:

האזנה לתוכניות אקטואליה בקול ישראל ובגל"צ – ירידה גורפת בכל הפרמטרים. מקור: http://www.themarker.com/advertising/1.2078419

האזנה לתוכניות אקטואליה בקול ישראל ובגל"צ – ירידה גורפת בכל הפרמטרים.
מקור: http://www.themarker.com/advertising/1.2078419

מאזיני הרדיו הציבורי בארה"ב -  השוואה בין רדיו לטלוויזיה. הרדיו מנצח בגדול.  מקור:  http://www.slideshare.net/nprresearch

מאזיני הרדיו הציבורי בארה"ב – השוואה בין רדיו לטלוויזיה. הרדיו מנצח בגדול.
מקור:
http://www.slideshare.net/nprresearch

אני לא יודעת אם אפשר להשוות פה את הסטטיסטיקה, אבל נתון ברור הוא שבישראל הרדיו הוא קוריוז.

אבל למה?

בין השאר – בגלל הפרסומות. אני מעריכה שכחמישית מזמן השידור ברשת ב' מוקדש לפרסומת. יותר מכך: הסיסמאות מוצבות במועדים המואזנים ביותר: לפני, אחרי ואפילו בזמן החדשות. אני שוב מזכירה את סדרת התוכניות ב-BBC: שם אין פרסומות בכלל. גם ב-NPR אין פרסומות, אבל יש מודעות חסות. הן מופיעות בתחילת הכתבה, מאופקות מאוד באופיין, קצרצרות.

המצב ברשת ב' הוא שככל שהתוכנית יותר מואזנת יש בה יותר פרסומות. כתוצאה מכך אי אפשר יותר להאזין לרפש ולסחי הזה. לאחרונה נראה לי שגל"צ צועדים קוממיות באותו הכיוון.

קרן נויבך למשל

קרן נויבך היתה להיט גדול עד לפני שנה. נלחמנו שהיא תישאר, סילקנו משם את מנחם בן… ופתאום היא צונחת מ-15 ל-5 אחוז. היא הרי לא עושה עכשיו עבודה פחות טובה, הנושאים שהיא דנה בהם לא איבדו את האקטואליות שלהם – אבל בגלל הפופולאריות שהיא צברה כל התוכן המצויין הזה טובע כיום בחרפת הקשקשת. אז מעט המאזינים שעוד נותרו, רובם כלואים במכוניותיהם, עוברים בהקשת מקש לניב רסקין. ולא. הוא לא נהייה יותר אינטליגנטי במהלך השנה האחרונה.

 להחליף תחנה ותיאוריית קונספירציה

הרדיו העולמי לא נחלש וקיימות אינסוף חלופות להאזנה באמצעות מכשירים ניידים וסלולרים למיניהם. כיום ניתן בכל רגע נתון להקשיב לכל תוכן מבוקש, דיבורים בכל שפה, מוזיקה מכל ז'אנר, תסכיתים, קונצרטים, חדשות, כתבות…

ולא שאין פרסומות ברדיו החדשני הזה בעולם הגדול, אלא שהן יותר מתוחכמות, רלוונטיות למאזינה הספציפית, תפורות לפי מידה.

תאוריית קונספירציה: תארו לכם שבלשכת ראש הממשלה אומרים כך: לא הצלחנו לחנוק את התוכנית סדר יום באמצעות שוטרי מחשבות? נלכלך אותה בפרסומות מתועבות – וחסל סדר וקץ ליום.

מדוזות!

גלי האתר בארץ טובעים במדוזות! דגל שחור מתנוסס על הרדיו בישראל.

דני זקן – הרדיו אינו זקוק לתיקון? באמת?

תגובה אחת »

  1. את שואלת למה… משום שהרדיו הציבורי בארה"ב ממומן ברובו ישירות בכספי הציבור. פעם בכמה חודשים כל תחנה מגייסת תרומות במשך שבוע שלם. או אז לוח השידורים מתקצר ומתכווץ והשדרנים שוטחים את תחינתם בפני המאזינים שיתרמו. והם תורמים. ובגדול. ולמה? משום שאף אחד לא חושב שהוא פראייר כמו בתרבות הישראלית המפוארת. הציבור שמקשיב לרדיו הציבורי הוא ברובו ציבור משכיל שיודע את ערכם של סיקורים אובייקטיבים ותחקירי עומק, ומוכן לשלם – ישירות לקופת התחנה (אין אגרה) – ככל אשר ידבנו לבו. אין צעקות בשידור חי, אין השתלטות של פוליטיקאים על השיחה, ואין פרסומות. הקישורית לאתר התרומות מוצבת באתר של כל תחנת רדיו ציבורית, ומאזינים מוזמנים לתרום כל השנה, באמצעות כרטיס אשראי, בטלפון או בצ'ק. לא נראה לי שמודל כזה יכול לעבוד בארץ.

  2. תודה רחל,
    אני מסרבת לחשוב שאנחנו פחות טובים מהאמריקאים, או ממישהו בכלל.
    זאת ההנהלה הנלוזה של רשות השידור. ראי ציטוט מתוך דו"ח של משרד המשפטים על הנעשה ברשות השידור, 15 באפריל 2013:

    "לצערנו, אנו נתקלים בקשיים הולכים ומתגברים ביכולת של המדינה לפקח על הנעשה ברשות השידור. בעיה זו אינה מאפשרת לטפל באופן הולם בחשדות להתנהלות בלתי תקינה בהם נתקלנו בתקופה האחרונה. מדובר בבעיה הדורשת פתרון מערכתי כולל, בעיקר לאור ההיקף הנרחב של כספי ציבור המושקעים ברשות, ואנו מנסים לפעול גם בכיוון זה בשיתוף עם יתר הגורמים המוסמכים”.
    http://www.the7eye.org.il/69828

כתיבת תגובה